divendres, 27 de desembre del 2013

LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES

DESCRIPCIÓ

Abans d'explicar les quatre habilitats lingüístiques cal que primer sapiguem d'on prové aquest nom. Per tant, la lingüística és la ciència que estudia de la llengua natural. Estudia totes les manifestacions de la parla humana. Existeixen quatre habilitats: llegir, escoltar, parlar i escriure.


AMPLIACIÓ


A continuació explicaré breument aquestes quatre habilitats:


1) LLEGIR

Llegir és el procés mitjançant el qual es compren un text escrit.
A més a més, segons Isabel Solé, trobem quatre implicacions que té el fet de llegir:

a) Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text i això vol dir que e significat que té un escrit per qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-li sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector i els objectius amb que s'enfronta.


b) Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu, per alguna fnalitat. L'objectiu guia la lectura, també es objectius poden ser molts i molt variats. Llavors l'objectiu determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i el control sovint inconscient que s'exerceix sobre la lectura.


c) Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix, en primer lloc, ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb allò que ja sap; en segon lloc ha d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text. A l'any 1990 F. Smith va anomenar això com informació visual i informació no visual. (Familiaritat del tema tractat, conèixer la llengua, saber descifrar el codi...)


d) Llegir és un procés de predicció i inferència continua. Entenem oer inferència a l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, per tant a partir del context. (Per exemple, si no entenc el significat d'una paraula o frase amb el context del text el puc deduir).


2) ESCRIURE

És el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu.
Podem trobar tres tipus d'aspectes:
a) Aspectes formals
   - Cal·ligrafia (habilitat lectora o motriu)
   - Relació so-grafia
   - Disposició en l' espai 
b) Aspectes lingüístics 
   - Morfològics (formació de les paraules)
   - Lexicològics (significat de les paraules)
   - Sintàctics (la funció de les paraules)
   - Semàntics
c) Aspectes discursius
   - Tipologia textual o tipus de text
   - Propietats del text o característiques del text
          · Coherència
          · Adequació
          · Cohesió
          · Correció
          · Variació o estil
   - Procés d'escritura: Planificar-redactar-revisar

3) PARLAR 

Parlar és expressar e nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

4) ESCOLTAR

Escoltar és comprendre un missatge a partir d' enllegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment.

Qué vol dir saber escoltar?

a) saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
b) saber escolatr demana un respecte per l'emissor i per les seves idees.
c) saber escoltar demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
d) Un bon ollent també sap descobrir els objectius i propèsits de l'orador.
e) sap descobrir les idees principals del missatge.
f) sap reaccionar el missatge i parlar si cal quan acaba l'orador.

         

REFLEXIÓ

Per tant, com a futurs mestres, hem de saber personalment i saber ensenyar aquestes quatre habilitats que posseïm els ésser humans. Hem de saber com ensenyar això als infants ja que és una qüestió molt important que requereix una implicació i un gran esforç per tal de formar a persones educades i coherents.

Com creieu que podem aconsseguir aquest repte?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada