dijous, 26 de desembre del 2013

Conferència Guillermo Orozco

Guillermo Orozci és un professor i investigador del Departament d'Estudis de Comunicació Social de la universitat de Guadalajara (Mèxico)
Fa una comparació entre el fet de ser audiència i el fet de ser home o dona. L'audiència és més universal. Tots sabem veure i escoltar però hi ha coses que no es poden veure a simple vista, com per exemple les posicions de la càmara, hores dels programes, els plans... Llavors per percebre totes aquestes coses hem de que veure més enllà de la lent. No veiem la realitat sinó la realitat que ens volen fer veure.No tenim una bona visió del que estem veient i cal entrenar-se per poder percebre tot el que es veu a simple vista.

L'educació per als medis no és només un actor, sinó dos actors principals: Família i Escola, encara que avegades en menor proporció s'hi pot afegir els mitjans.
L'escola i la família actuen com a mitjadors amb la relació entre el nen i la televisó. Actualment els nens interactuen molt amb les pantalles i els adults tenen molta responsabilitat sobre el que veuen o no veuen. Per exemple, si a una casa els pares no fan cas als infants, aquests no tindran res més millor a fer que mirar la televisió, navegar per internet...per tant, fem el que fem tindran incidència amb l'audiència.       
                                                                                                                                                               Els professors han de preguntrar quin tipus de interaccions tenen amb les tecnologies (programes, música, pel·lícules...) per saber quina situació viuen a casa seva. Segons els mestres els mitjans de comunicació tenen una responsabilitat, no estan divertint unicament sinó que ultimament també estan creant un efecte educatiu, ja que ultimament els nens veuen molt la televisió, internet...                                                                                                                   És important que, per exemple, desprès de veure la pel·lícula de El señor de los anillos s'ha de pensar com ha sigut gravada la pel·lícula així ensenyem als infants a observar que hi ha més enllà del que han vist anteriorment.
S'haurien d'aprofitar les tecnologies per a educar. Els mestres menyspreen les imatges audiovisuals, per a ells el més important és aprendre a través del llibre de text i les imatges queden en un segon plànol. Es pasa de la lògica del text a no donar-li importància a la lògica d'ensenyar digitalment. No és el mateix ensenyar amb videos, documentals, pel·lícules que amb un llibre de text. Els dos tipus estan molt bé però no s'aprofiten correctament per igual.

Com es pot integrar els mitjans a l'escola? S'ha de fer una alfabetització visual i digital, que permeti que tots pogam treure el millor profit a aquests mitjans. S'ha d'ensenyar a utilitzar aquests mitjans abans de que siguin educar, per tenir la certesa de que tots l'entenguin. S'ha d'ensenyar des de una base. No es cert quan diuen que la nova generació neix amb un xip, sinó que se'ls ha d'ensenyar les bases perquè un infant no florirà automàticament amb les noves tecnologies, sinó educar-los a partir d'una base i cada vegada anar progresant.


Per tant, no per ser audiència tenim competències necessaries, hem d' interpretar tot el que percebim. Com a espectadors hem de pensar i adonar-nos que no veiem la realitat. Veiem el que el càmara vol que veiem. No tenim el llenguatge que el càmara a utilitzat per mostrar la informació. Els mestres tenim que estar al dia de tots els programes perquè segur que algun nen estarà sol a casa mirant-lo. Els adults no han de sensurar els programes sinó que han de comentar per a la fi d'educar. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada